Wat is stress?
Stress is eigenlijk niets anders dan spanning. Je hebt altijd een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren.
Deze spanning zorgt er namelijk voor dat je klaar ben om in actie over te kunnen gaan.
Je lichaam maakt hier voor belangrijke hormonen aan zo als adrenaline, welk er voor zorgen dat je hart sneller gaat kloppen en zo je spieren met vers zuurstofrijk bloed verzorgt.
Hierdoor kun je optimaal reageren op het ‘gevaar’. Vechten of vluchten. Dit was voor onze voorouders een garantie voor overleving.
Een ander stresshormoon is het cortisol, dat ervoor zorgt dat je paraat blijft.
Normaal gesproken is een stresssituatie van korte duur en je lichaam herstelt en de spanning verdwijnt.
Als de stress te lang aanhoudt, kun je overspannen raken of er dreigt een burn-out.


Verschillende situaties kunnen stress veroorzaken. Een hoge werkdruk is een vrij bekend voorbeeld.
Wij kennen meerdere soorten van stress, spannende stress, zoals bijvoorbeeld, een rit in een achtbaan, wat voor sensatie zorgt.
Frustrerende stress, als wij in een file moeten staan.
Langdurige, schadelijke stress. Deze ontstaat bijvoorbeeld als een werknemer over een langere tijd meer werk moet doen dan mogelijk is, of als iemand regelmatig gepest wordt.
Maar ook als het leven niet meer die perspectieven bied die men verwacht, waardoor men steeds maar naar kansen en mogelijkheden blijft zoeken.

 

 

 

 

Lichamelijke klachten bij te veel stress zijn.  
• Hoofdpijn, stijve schouders.
• Spijsverteringsstoornissen waaronder maagklachten.
• Slaapproblemen, rusteloosheid en vermoeidheid.

 

 

 

 

Psychische klachten 
• Snel geprikkeld en gefrustreerd of snel huilen.
• Gevoel van ongelukkigheid, machteloosheid en dingen somber inzien.

 

Er volgen concentratieproblemen, moeite met helder nadenken en vergeetachtigheid.

Het gedrag verandert.
• Extreem kritisch tegenover anderen of wantrouwend.
• Overmatig eten, drinken, roken, etcetera.